30.09.2013

Z toaletką jej do twarzy

Gdybyśmy mieli wskazać najważniejszy (i najpiękniejszy) mebel w sypialni prawdziwej damy, niewątpliwie byłaby to właśnie toaletka: już samo siedzenie przed nią dodaje kobiecie urody. Panie minionych epok doskonale zdawały sobie z tego sprawę, dlatego bardzo chętnie pozowały do obrazów właśnie przy niej. Dzisiaj mam dla Was subiektywną listę dziesięciu najpiękniejszych portretów z toaletką w tle. 


Sans doute une table de toilette est une chose la plus importante dans la chambre d'une femme. On ne peut que s'asseoir avant elle pour être plus belle. Des femmes aux autres époque le savaient et souvent elles posaient pour un tableau avec elle. Ajourd'hui je voudrais vous montrer mes tableaux avec une table de toilette préférés.  



Frederic Carl Frieseke Ozdóbki
  

10. Fritz Zuber Buhler, Odrobina różu (En peu de rouge). 



Czyli malarski dowód na to, że córki zawsze podkradały, podkradają i będą podkradać kosmetyki swoim mamom. 

Ce tableau est un preuve que les filles toujours volaient, volent et voleront des cosmetiques de leurs mamans. 

9. Gustave Caillebotte Kobieta przed toaletką (la femme avant une table de toilette), 1873. 



W tym obrazie podoba mi się właśnie to, że mimo obecności toaletki, ma on wymiar całkowicie praktyczny. Ta kobieta, która nawet spódnicę musi zapinać sobie bez pomocy służącej, wyraźnie nie ma czasu (albo chęci) na poprawianie urody. 

Je l'aime parce qu'il est tout simplement pratique. Cette femme, qui doit s'habiller elle-même, ne veut pas (ou n'a pas de temps) améliorer sa beauté. 

8. Johanna Öst Buduarowa dziewczyna (une fille de boudoir), 2009. 



Nylonowe pończochy, toaletka i perfumy z pompką, czyli niezbędnik każdej prawdziwej damy przedstawiony na jednym obrazie. 

Les bas, table de toilette et parfums avec pompe, ou des choses nécessaires pour chaque dame. 

7. Jean-Frédéric Schall Siedząca przy toaletce dama z pieskiem (La femme et son chien  devant une table de toilette)



To chyba jeden z najlepszych obrazów Schalla. Scena z życia w XVIII wieku ukazana została w tak beztroski i ciepły sposób, że patrząc na niego nie można marzyć o niczym innym, jak tylko o wejściu w ramy i pozostaniu tam na dłużej. 

C'est une de les meilleurs tableaux de Schall. Quand je le vois, je ne veux que se déplacer au ce temps et cette chambre. 

6. Charles Baugniet Po balu (Après le bal).



Młoda dziewczyna wróciła z balu i, dysząc jeszcze ze zmęczenia, siada przed toaletką. Patrzy w lustro i dalej nie może uwierzyć w to, co działo się jeszcze przed kilkoma minutami... Czy można nie kochać tego obrazu? 

La jeune fille a rentré à la maison, s'est assis devant sa table de toilette et, haletant encore, ne peut pas croire de ce qui a passé... Est-ce qu'on peut ne pas aimer ce tableau? 


5. Robert Vonnoh Bessie Potter Vonnoh przed toaletką (Bessie Potter Vonnoh devant sa table de toilette), 1912.



Na tym obrazie widzimy żonę malarza, która zasiadła przed toaletką niczym królowa na tronie. Patrząc na niego nietrudno domyśleć się, w jaki sposób Vonnoh postrzegał swoją piękną żonę. 

Ici, on voit la femme du peintre qui est assis devant sa table de toilette comme la vraie reine. Ce n'est pas difficile de deviner quelles étaient des relations parmi des époux. 

4. Frederic Carl Frieseke Toaletka (La poudreuse), 1913. 



Uwielbiam to skupienie na jej twarzy, które sprawia, że i my zaczynamy uważać wykonywaną przez nią czynność za coś wyjątkowo ważnego. W przeciwieństwie do obrazu powyżej nie ma tu żadnej ironii- wybór, jaki ma przed sobą ta dziewczyna, jest przecież naprawdę bardzo istotny! 

Ici, on n'a pas ironie. Une concentration de cette fille est si grande qu'on doit croire que son métier est le plus important de monde. 

3. Lovis Coritnh Charlotte Corinth przed toaletką (Charlotte Corinth devant sa table de toilette) , 1911.  



Na tym obrazie znowu widzimy żonę namalowaną przez swojego męża (z tymże mężem w tle). A jednak z tego płótna tchnie niezwykłe ciepło: Lovis z wyraźnym pobłażaniem patrzy na urodowe zabiegi swej żony, która zwykły puder nakłada z wielkim rozmachem i egzaltacją. Samej zaś Charlotte daleko do wyglądu współczesnych modelek. Ale czy ktoś ośmieliłby się odmówić jej urody? 

Ici, on a la belle femme qui se maquille avec élan et exaltation. Son mari la regarde avec une tolérance et, en plus, il l'aide à faire sa coiffure. J'adore ce chaleur qui est sur ce tableau. 

2. François Boucher Madame Pompadour przed toaletką (Madame Pompadour devant sa table de toilette), 1758.



Kocham ten portret miłością wielką. Strojna suknia, dopasowany do kompletu pudermantel, piękne akcesoria do makijażu i te uroczo i nienaturalnie wygięte palce... czy można chcieć czegoś więcej? 

J'aime ce potrait. La robe riche, les belles accecoires, les doigts recourbés facticement.. pouvons-nous vouloir plus? 



1. Frederic Carl Frieseke Zanim stanie się piękna (Avant elle se devient belle)



To nie jest tak, że ja lubię kicz. A nawet jeśli, to spójrzcie tylko na ten obraz: od niego po prostu nie można oderwać oczu! 


Trop doux? Peut-être. Mais pouvons-nous arrêter lui regarder? 

Jak Wam się podobała moja lista? Macie jakieś ulubione obrazy "z toaletką w tle"? 

Qu'est-ce que vous pensez à mon liste? Quels sont vos tableaux avec une table toilette préférés? 

Pozdrawiam, 
Gabrielle 

41 komentarzy:

  1. Różne stroje, różne epoki, różne toaletki - tylko kobiety się nie zmieniają i wciąż lubią przesiadywać przed toaletką :) Twoje obrazy są naprawdę ładne i wbrew pozorom (ten sam temat) bardzo różne różne. Mój ulubiony obraz ze strojącą się kobietą (zobaczyłam go na okładce książki i pokochałam) to "Dama z klejnotami" Czachórskiego: http://www.poloniamusic.com/W_adys_aw_Czach_rski.jpg

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że Ci się spodobały! Myślę, że takie obrazy to kolejny dowód na to, że mio upływu lat ludzie zawsze pozostają tacy sami :)
      Oo, nie znałam tego obrazu, a jest faktycznie wspaniały! :)

      Usuń
  2. Ach, uwielbiam takie artystyczne posty! :D Najbardziej przypadł mi do gustu obraz Buhlera i "Po balu" Baugnieta. Co do moich ulubieńców - toaletki nie widać, ale tematyka buduarowa: link, oczywiście moi kochani prerafaelici :D I coś a la toaletka w mniejszym, bardziej poręcznym wydaniu - link - "Nana" Manet'a :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na obrazie z pierwszego linku umarłam. Czegoś tak wspaniałego to już naprawdę dawno nie widziałam! :O
      Zauważyłam, Eleonoro, że obie bardzo lubimy takie posty :D Jest to tym fajniejsze, że mamy całkowicie odmienne gusty :D

      Usuń
    2. Nie umieraj! :D I wiem, też lubię porównywać/sprawdzać, co której z nas się podoba ;)

      Usuń
    3. Za późno! :D No popatrz, ale to znaczy, że niektóre obrazy podobają nam się jednak wspólnie :)

      Usuń
    4. To na pewno ;) Chociaż ostatnio nabieram podejrzeń, że wystarczy jakaś epokowo odziana dama i już obraz przypada mi do gustu...

      Usuń
    5. Haha, coś w tym jest :D No, chyba że to barok, wtedy z miejsca mi się nie podoba :D

      Usuń
  3. Wszystkie piękne! Ale "Po balu"! Mistrzostwo - poza i wyraz twarzy dziewczyny, aż wie się co ona myśli... :-) I to jest takie romantyczne ;-) Obraz z pierwszego linku Eleonory także zatrzymał mi dech w piersiach!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że Ci się podobają! Mówiąc szczerze, na obraz "Po balu" natknęłam się dopiero dzisiaj, i to przez zupełny przypadek. Ale od razu skradł moje serce! :)

      Usuń
  4. Obraz Jean-Frédéric Schall "Siedząca przy toaletce dama z pieskiem" niedawno omawiałam na polskim. Więc jest mi znany. Autor naprawdę wiedział jak namalować obraz by przykuwał uwagę. Lecz mimo wszystko moim oczkiem w głowie z wszystkich tych obrazów jest "odrobina różu" Fritza Zubera Buhlera. Patrząc na ten obraz przypomina mi się jak razem z siostrą podbierałyśmy mamie kosmetyki, chowałyśmy się tak żeby nas nie widziała i zastanawiałyśmy się co do czego służy. Pozostałe obrazy oczywiście też są cudowne. Umiesz świetnie dobierać te najlepsze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oo, naprawdę? Opowiesz o tym coś więcej? Chętnie dowiedziałabym się jakichś związanych z nim szczegółów! :)
      Haha, też pamiętam te długie sesje z kosmetyki mojej mamy, a potem śmierć w oczach, że nie potrafiłam zmyć ich zwykłą wodą :D
      Jejku, dziękuję Ci bardzo za tak miłe słowa! :)

      Usuń
  5. Oh toaletka to moje wieloletnie marzenie, niestety jeszcze się jej nie dorobiłam, ale ta z obrazu Bessie Potter Vonnoh przed toaletką, zdecydowanie by mi pasowała ;)

    P.S. Nie, zdecydowanie nie jestem pewna co do tych gorsetów ;) Zaufałam internetowi :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie mam nadzieję, że szybko się takiej dorobisz! To naprawdę cudowny mebel :D
      Wiesz co, z tego, co wiem, to gorsety faktycznie pojawiły się pod koniec średniowiecza, ale jako stały element bielizny (z koszulką pod spodem), weszły dopiero w XVI wieku :)

      Usuń
  6. Szkoda, że tak piękny, elegancki i praktyczny (?) mebel znika z sypialni. Ale co ja piszę - sama nie wyobrażam sobie robienia makijażu przy toaletce - zawsze maluję się w łazience :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że łatwo byś się odzwyczaiła :) Ja po roku użytkowania toaletki nie wyobrażam już sobie robienia makijażu gdzie indziej :D

      Usuń
  7. My wszystkie kochany toaletki do dziś ;) Piękne obrazy i piękne toaletki!!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że Ci się podobają! O tak, toaletka idealnie pasuje mi do Twojego stylu! :)

      Usuń
  8. Każda ma w sobie wdzięk a mi marzy się toaletka z prawdziwego zdarzenia :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie wyobrażam sobie wymarzonego domu bez toaletki. Mój ulubiony obraz z motywem? Cóż, brak na nim toaletki, przyznaję. Ale uważam, że klimatem i intymnością jest bliski tematowi http://www.pinakoteka.zascianek.pl/Axentowicz/Images/Wiosna.jpg

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepiękny! Myślę, że pasuje idealnie :)

      Usuń
  10. A zwróciłyście uwagę na tkaniny, którymi były okrywane toaletki? I ten często spotykany woal na lustrach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. no właśnie bardzo mnie one zastanawiają. Bo wyglądały pięknie, ale musiały byś przecież strasznie niepraktyczne! Wystarczyła odrobina pyłku z pudru lub różu, i od razu biała tkanina do prania!

      Usuń
  11. w 8. obcięło pół obrazu z prawej strony ;)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi przykro, ale tak właśnie wygląda całość :)

      Usuń
  12. Wspaniałe! Najbardziej podoba mi się 4 i 6.
    A co do tego ostatniego obrazu, to absolutnie nie nazwałabym go kiczem. Owszem, co prawda kolory są pastelowe, ale modelka nie jest sztuczna, ani śliczniusia jak widokówka z kociątkami, w różowym koszyku. ;)

    Ech! Już od dawna marzy mi się toaletka. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że nie uważasz go za kicz! Fakt faktem, że do Vernona rzeczywiście bardzo mu daleko :D

      Usuń
  13. Super post!:) Już kiedyś obraz Jean-Frédéric Schall "Siedząca przy toaletce dama z pieskiem" przykuł moją uwagę, ma w sobie coś takiego, co hipnotyzuje. Uważam, że jest bardzo tajemniczy:) Poza tym bardzo spodobał mi się Robert Vonnoh "Bessie Potter Vonnoh przed toaletką", po prostu piękny to obraz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję! Cieszę się, że post Ci się spodobał :)

      Usuń
  14. Ze wszystkich obrazów mnie najbardziej podoba się "Po balu", bo chociaż nie mam toaletki, znam dobrze ten stan po imprezie :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Haha, a więc masz bardzo historycznie poprawne reakcje :D

      Usuń
  15. Urocze te obrazy :)
    Toaletka to jeden z moich ulubionych mebli. Jest taki typowo kobiecy :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że Ci się podobają!
      Dokładnie, jeden z nielicznych mebli tylko dla nas :D

      Usuń
  16. 6, 8, 9 i 10 - chętnie bym któryś widziała na ścianie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że też Ci się spodobały! :)

      Usuń
  17. Ciekawy wpis :) Nie umiem zdecydować, który z obrazów podoba mi się najbardziej. Wiesz, że kiedyś mieliśmy w domu taką starą toaletkę? Kiedy tata oddał ją kuzynowi jako zbędny stary mebel, okazało się, że ma on o wiele większą wartość niż nam się wydawało...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Jejku, naprawdę? Ja mam co prawda toaletkę, ale zupełnie współczesną. A wiadomo- zabytkowa robi swoje :D A Ty nie chciałaś sobie jej zostawić?

      Usuń
  18. Też planowałam taki wpis! :-)

    Ale Tobie wyszedł świetnie! :-)

    Wybrałaś bardzo ciekawe obrazy!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Ci bardzo! Pamiętam, że na Twój blog natknęłam się właśnie przez taki wpis, tylko u Ciebie były to obrazy z włosami w tle :)

      Usuń
  19. Jak zwykle świetne zestawienie - najbardziej podoba mi się "9".

    Ja niestety nie mam toaletki z prawdziwego zdarzenia, a jedynie namiastkę w postaci komody i zawieszonego nad nią lustra, ale i tak ją uwielbiam. Myślę, że każda kobieta powinna mieć zaaranżowany taki kącik tylko dla siebie :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twój komentarz! Jeśli masz do mnie jakieś pytanie, proszę, pozostaw je pod bieżącym wpisem (dzięki temu szybciej uda mi się na nie odpowiedzieć), albo wyślij mi wiadomość mailową: mgjot1@gmail.com.

Copyright © 2014 Modna Historia , Blogger