18.08.2013

Malarskie inspiracje (cz.II)

Dzisiaj mam dla Was kolejną porcję filmowych sukien i ich (prawdopodobnych) malarskich odpowiedników. Mam nadzieję, że Wy również uznacie je za podobne! 

Ajourd'hui j'ai pour vous une deuxième partie les tableaux inspirants- les robes qui étaient inspirées par les tableaux. J'espère que vous les trouverez pareils aussi! 



Źródło obrazka.
W "Dziewczynie z perłą" możemy podziwiać Scarlett Johansonn w roli służącej Vermeera, która zainspirowała go do namalowania tytułowego obrazu:

A "La jeune fille à la perle" on peut admirer Scarlett Johansonn au rôle de la domesticité de Vermeer qui lui a inspiré de peindre ce portrait:


Źródło obrazka.
Johannes Vermeer Dziewczyna z perłą, 1665
Ale to nie koniec "żywych obrazów" w tym filmie. Porównajmy tylko jeden z jego kadrów z poniższym portretem Michaela Sweertsa (którego autorstwo, nawiasem mówiąc, przez długi czas przypisywane było właśnie Vermeerowi): 

Mais elle est pareilles aussi à la héroïne du portrait de Michael Sweerts:

Źródło obrazka.
Michael Sweerts Portret dziewczyny

W poprzedniej części pisałam o sukni madame de Pompadour, którą w "Niebezpiecznych związkach" nosiła madame de Merteuil. Co ciekawe, w tej samej scenie madame de Tourvel ma na sobie strój także przypominający ten z jednego z jej portretów. Obie suknie mają niemal identyczne rękawy, ksztat dekoltu i charakterystyczne wiązanie z przodu:

Souvenez-vous cette robe de madame de Tourvel? Elle est presque même que la robe de madame Pompadour. Les manches, décolletage et corsage- identiques! 


François Boucher Madame de Pompadour, 1750
Pamiętacie filmowe spotkanie Marii Antoninej z bratem? Królowa ubrana była w piękną, pistacjową poloneskę: 

Pendant une scène de rencontre avec son frère, Marie Antoinette porte la belle robe verte: 

Źródło obrazka.
Źródło obrazka.
W jej biografii autorstwa Antonii Fraser możemy zobaczyć obraz, przedstawiający spotkanie królowej z drugim bratem, arcyksięciem Maksem (jak pisze Fraser, jego zachowanie wzbudziło na dworze takie zażenowanie, że po odjeździe ochrzczono go "arcydurniem"). Ma ona na sobie zielonkawą suknię z kwadratowym dekoltem ozdobionym kokardą i rękawami 3/4. Kto wie, może to właśnie on był inspiracją do stworzenia powyższej sukni? 

Elle est très pareiles de la robe du tableau qui a montre le rencontre Marie Antoinette avec un autre frère, Maximilien. Des couleur, decolletage, nœud, ils sont presque identiques! 


Joseph Hauzinger, 1776
W innej scenie Maria Antonina ma na sobie luźną suknię nazywaną robe à la Turque, czyli suknią turecką: 

A l'autre scène Marie Antoinette porte la robe à la Turque: 


Źródło obrazka.
Delikatna tkanina w prążki i gładka narzutka ze złotym zapięciem przywodzą na myśl ten obraz:

Elle est très semblable à la robe de ce tableau:

Elisabeth Vigée-Lebrun Louise Marie Adelaide de Bourbon, 1789
Pamiętacie fantazyjną fryzurę księżniczki Lamballe, którą miała na balu maskowym? Nie ma w niej żadnej przesady, Lamballe naprawdę lubiła się tak czesać:

Souvenez-vous la coiffure fantastique de la princesse de Lamballe? Elle n'est pas exagérée, Lamballe aimait la porter vraiment:



Źródło obrazka.
Antoine Callet, Portret madame de Lamballe, 1776
Do innej sukni z jej portretu podobna jest ta w scenie ściadania w Trianon. Ten sam, kolorowy stanik, półprzezroczysty kołnierzyk i równie półprzezroczyste, luźne rękawki- czyżby to właśnie on był tu inspiracją? 

Pendant un petit déjeuner, elle porte la robe qui a un corsage en couleur, un col transparent et des manches larges. Comme la robe d'un des portraits:


Joseph-Siffrein Duplessis Madame de Lamballe, po 1775
Kolejne podobieństwo możemy zauważyć w "Wichrowych wzgórzach", gdzie Catherine ma na sobie niebieski żakiecik-pierrot i prostą, kremową spódnicę. Zestaw ten przywodzi na myśl modelkę z obrazu "Optyka" Louisa Boilly: 

A "Les Hauts de Hurlevent" Catherine porte une veste-pierrot bleue et une simple jupe écrue. Cet ensemble suggére le tableau de Luis Boilly "L'Optique": 

Źródło obrazka.
Louis Boilly Optyka, 1793
 Pamiętacie balową suknię Caroline Bingley z "Dumy i uprzedzenia"? Jej krój łudząco przypomina wieczorowe suknie na ramiączkach z dwóch obrazów Vittoria Reggianiniego. Do podobieństwa przyczyniają się także fryzury ze złotą przepaską: 

Souvenez-vous cette robe de bal de Caroline Bingley? Elle rapelle les robes des tableaux de Vittorio Reggianini. En plus, Caroline et la femme de première tableau ont les mêmes coiffures:


Źródło obrazka.
Źródło obrazka.
Natomiast balowa suknia Mercedes z "Hrabiego Monte Christo" jest bardzo podobna do tej noszonej przez księżnę de Berry. Ta sama głęboka czerwień, złote tasiemki i fryzura: opadające na czoło loki i wpięty w nie złoty diadem: 

La robe de bal de Mercedes rappele celle portée par la duchesse de Berry. Et elles ont les mêmes coiffures:


Elisabeth Vigée-Lebrun Księżna de Berry, 1815

Aczkolwiek na tym zdjęciu bardziej przypomina Paulinę Bonaparte z portretu Kinsona: 

Mais sur ce photo elle rappele plus Pauline Bonaparte:

Źródło obrazka.
François-Joseph Kinson Paulina Bonaparte, 1808 
I to już wszystkie obrazy na dziś. Jak myślicie, czy to właśnie one mogły stanowić inspirację do stworzenia powyższych sukien? 


C'étaient tous mes associations. Et vous, trouvez-vous cettes robes pareiles? 

Pozdrawiam, 
Gabrielle 

26 komentarzy:

  1. A zawsze myślałam, że suknia Karoliny Bingley jest nie do końca historyczna! (choć wiem, że te obrazy są z późniejszej epoki, ale i tak :) )
    Poza tym, czyżbyś obejrzała Wichrowe? ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie obejrzałam, ale przeczytałam! :D
      No właśnie sama nie wiem, co w końcu z tą Karoliną. Ale Reggianini chyba dość wiernie odtwarzał stroje z epoki i myślę, że w zasadzie i taka mogła się zdarzyć :)

      Usuń
    2. Przeczytałaś i nic nie mówisz! :D I jak, podobały się? Ja czaję się na Hrabiego Monte Christo, mam tu na wsi wydanie w 2 tomach, z obrazkami w dodatku i chyba się za nie zabiorę, po rozprawieniu się z Hardym :P

      Usuń
    3. Oo, koniecznie! To najlepsza książka na świecie! :D
      Hm, to trudne pytanie. Nie były złe, ale strasznie irytujące. Bohaterowie budzili we mnie taki niesmak, że nawet nie było mi przykro, kiedy działa im się jakaś krzywda. Ogólnie rzecz biorąc, to wiesz... chyba jednak wrócę do męskich autorów :D

      Usuń
    4. Niesmak? :D Dla mnie cała powieść była dość ekscentryczna, ale też fascynująca, choć z żadnym z bohaterów nie mogłam się utożsamić.

      Usuń
  2. A jak tak się wtrącę -z jakiego filmu pochodzi ten pierwszy obrazek z tańczącą parą? ;) Jestem zaciekawiona :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z "Hrabiego Monte Christo", to jest ta sama suknia co na dwóch ostatnich (ale film fatalny i szczerze nie polecam) :)

      Usuń
  3. Myślę, że jak najbardziej obrazy te mogły być inspiracją do filmowych kreacji - zresztą zestawienia mówią same za siebie :-) Najbardziej zachwyciły mnie suknie z obrazów Vittoria Reggianiniego! Cudna byłaby taka suknia ślubna lub kwiatowa letnia suknia :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że się ze mną zgadzasz!
      O tak, suknie z obrazów Reggianiniego są niesamowite. Rzeczywiście, już wyobrażam sobie pannę młodą ubraną w taką skromną suknię na ramiączkach, z koronkowym welonem do ziemi... efekt z pewnością byłby powalający! :)

      Usuń
  4. Piękne te suknie i te pałacowe wnętrza, uwielbiam...!!! A filmy wiele razy przeze mnie obejrzane ;) Ja to taka filmowa maniaczka ;)
    Pozdrawiam Cię serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że też je uwielbiasz!
      Oo, to widzę, że chyba mamy podobny gust filmowy! :)

      Usuń
  5. I love all the beautiful pictures you share! Very inspiring! Thank you!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I'm really happy you like them, Laura! :)

      Usuń
  6. Ale masz oko! dla mnie twoje spostrzeżenia są jak najbardziej trafne:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Haha, bardzo mnie cieszy, że tak mówisz! :)

      Usuń
  7. Bez dwóch zdań są podobne, a nie które stylizacje IDENTYCZNE np. Scarlett Johansonn ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No tak, ten film w ogóle był cały bardzo malarski! :)

      Usuń
  8. masz świetne oko, w przypadku Dziewczyny z perłą, aż dziwne by było, gdyby nie wzorowano się na obrazach Vermeera; jakie szczęście, że z dawnych płócien można "odczytać" modę epoki, bo jeśli chodzi o urodę modelek to zawsze mam wątpliwości :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No tak, w końcu portret zawsze musiał być piękny, nawet jeśli modelka była wątpliwej urody :)

      Usuń
  9. oh ! takiego postu jeszcze nie widziałam. Jest świetny i rzeczywiście inspirujący ;)

    +obserwujemy?

    www.izabielaa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że okazał się dla Ciebie inspirujący! :)
      Czemu nie :)

      Usuń
  10. Myślę, że te obrazy mogły być inspiracją dla stworzenia tych sukni. Podobno często tak robią. A suknie są śliczne. Szczególnie te z Marii Antoniny. Tak ogólnie to wszystkie suknie z tego filmu mi się podobają.

    ja-zaza.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że też tak myślisz! O tak, wszystkie suknie z "Marii Antoniny" są po prostu niezwykłe! :)

      Usuń
  11. Och Mercedes ma piękne suknie w filmie :D
    Tak samo jak siostra Bingley'a w "Dumie i uprzedzeniu".
    Co do Marii Antoniny.. dla mnie był to dziwny film.. mieszanie takich sukien z trampkami.. średnio mi przypadło do gustu..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi też bardzo podobają się suknie Mercedes i Caroline (chyba nawet bardziej niż te od Lizzie) :)
      Haha, tak, te trampki to już była lekka przesada :)

      Usuń
  12. Spostrzegawcza jesteś!
    Sama również często, mimowolnie, wyszukuję kadry z filmu.
    Czasem mam tak, że identyfikuję jakiś obraz w danym kadrze, coś mi świta, ale niestety nie pamiętam jego autora ani tytułu, stąd - najczęściej - nie mogę go wyszukać dla porównania i jestem trochę niepocieszona ;)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twój komentarz! Jeśli masz do mnie jakieś pytanie, proszę, pozostaw je pod bieżącym wpisem (dzięki temu szybciej uda mi się na nie odpowiedzieć), albo wyślij mi wiadomość mailową: mgjot1@gmail.com.

Copyright © 2014 Modna Historia , Blogger